fbpx

Hur man startar och stannar säkert i bilen ?

Att starta och stanna säkert är båda färdigheter som lärande förare lär sig mycket tidigt i sina körlektioner. Även om det är en färdighet som du snart kommer att få grepp om, är det viktigt att veta rätt procedur eftersom du kommer att testa på din förmåga att starta och stanna säkert i ditt körprov.

Många lärande förare misslyckas med sitt körprov på grund av misstag de gör när de startar bilen, antingen genom dålig observaionskunskap eller felaktig användning av signaler.

Låt oss förtydliga tekniken för att flytta och hur man undviker de vanligaste misstagen.

Förbered, observera, flytta

Tekniken för att flytta kallas förbereda, observera, flytta.

Denna teknik är en sekvens av kontrollerade händelser som gör att föraren kan köra iväg säkert och under full kontroll under alla trafikförhållanden.

Låt oss ta en titt på de tre stegen i följd. . .

Förbereda

Förbered först bilen genom att välja första växeln, flytta sedan vänster hand till handbromsen, redo att släppa den.

Därefter ställer vi in ​​gasen genom att trycka lite på gaspedalen för att producera ett livligt ”brum” från motorn. Mängden ”varv” vi behöver beror på bilen och vägförhållandena runt oss, och är något som du kan diskutera med din tränare.

På en plan väg höjer vi sedan långsamt kopplingen för att hitta (eller komma nära) bitpunkten. Om du går uppför ( en backstart ) bör du hitta en något högre bettpunkt än normalt.

Om du vetter nedåt är förberedelseproceduren annorlunda. På en brant nedförsbacke är sättet att göra bilen klar att gå:

  • Koppling ner
  • Välj andra växeln
  • Håll kopplingen nere
  • Tryck hårt på fotbromsen
  • Släpp handbromsen – men Släpp inte fotbromsen
  • Bra, effektiva, observationer
  • När det är säkert, ta av din högra fot från bromsen. Bilen börjar rulla nerför backen. När den rullar, lyft kopplingen och kör iväg.
  • Bilen är nu förberedd, färdig att flytta, och vi kan gå vidare till nästa steg – observera.

Observera

Effektiva observationer krävs. Se dig omkring i bilen och ställ dig två frågor:

  • Är det säkert att gå?
  • Behöver jag signalera till någon?
  • En snabb blick i speglarna räcker inte!

Flytta

När det är säkert att gå av släpper du bara handbromsen, applicerar lite mer gas, lyfter kopplingen smidigt och du går av smidigt och säkert.

Faror och fallgropar

Det finns två huvudområden som fångar elever – felaktig signalering och fördröjning för lång tid för att röra sig efter att observationerna är slutförda.

Signalering för att flytta bör vara undantaget snarare än regel. Tyvärr säger många körlärare fortfarande till sina elever att använda en signal innan de gör rätt observationer. Det här är ett misstag. Det kan lätt leda till ett förarfel och kan eventuellt ses som ett allvarligt fel.

Varför? Föreställ dig detta: medan du väntar på att gå av signalerar du att meddela mötande trafik att du tänker dra dig ur. Föraren av fordonet som kommer bakom dig antar (inte orimligt) att du kommer att dra ut i deras väg. De saktar ner på grund av den potentiella fara du upplever eller värre, sväng i sista sekunden för att undvika en eventuell kollision. Så om ett fordon kommer bakom dig och du inte kommer att gå av, signalera inte.

Gyllene regel: om du inte kan se någon som faktiskt skulle ha nytta av en signal, gör det inte. Det är inte bara meningslöst, det är förvirrande och potentiellt till och med farligt.

När ska man signalera

Om du ser någon sitta i ett stillastående fordon som kan gå av samtidigt som du eller en bil kommer bakom dig som är tillräckligt långt bort för att inte behöva sakta ner farten om du flyttar bort är en signal en bra idé. Eller kanske du upptäcker en fotgängare som kan korsa vägen framför dig. Eller så satt någon i en bil i en uppfart framför dig.

Nyckelord

Använd rutinen förbereda, observera, flytta
göra effektiva observationer
försök att inte dröja mellan att se att det är säkert och att röra sig – saker kan förändras på en sekund!
signal endast om det behövs.