fbpx

Detta får man lära sig under Risk 1:an & Risk 2:an

Sladd med bil

Är du ute efter mer information gällande Risk 1:an och Risk 2:an? Vi har svaren här! Vi går igenom Risk 1:an och Risk 2:an vardera och förklarar hur du bäst förbereder dig, vad de innehåller och vad som krävs för att klara kurserna. 

Risk 1:an

Risk 1:an är utformad för att lära dig om de risker som finns relaterade till körning. Under föreläsningen får man djupgående kunskap om risker relaterade till alkohol, trötthet, droger och andra riskfyllda beteende som kan påverka din körning och skapa risker i trafiken. Syftet med kursen är att du ska få information och förståelse för hur ditt och andras agerande i trafiken kan leda till riskfyllda situationer.

Kursen är obligatorisk och går att genomföra närsomhelst när man planerar att ta sitt körkort, dock rekommenderar vi att man har tagit några lektioner och känner till olika moment i trafiken innan man genomför kursen. Inför Risk 1:an krävs inga speciella förberedelser eller kunskaper. Enligt lag ska föreläsningen vara i 3 timmar och man kan därför räkna med ca 3,5 till 4 timmar för hela kursen då kortare pauser och fikapaus oftast är inkluderat. För att bli godkänd på Risk 1 behöver man vara aktiv under föreläsningen och delta i  diskussioner som förs i grupper eller med läraren.

 

Detta ska du kunna efter kursen

Efter du har genomfört kursen kommer du ha kunskap om hur alkohol, trötthet och droger påverkar kroppen och din körförmåga. Du kommer ytterligare ha kunskap om olika lagar och regler som gäller i trafiken om man kör påverkad samt hur du kan hindra andra från att köra påverkade, vilka åldersgrupper som enligt statistik tar större risker i trafiken och hur andra distraherande handlingar som att prata i telefon, smsa eller vara stressad kan leda till risker i trafiken. När du har genomfört kursen och är godkänd är giltighetstiden 5 år för Risk 1:an.

 

Risk 2:an

Risk 2:an är den andra delen av riskutbildningen och är den praktiska delen. Liksom Risk 1:an är Risk 2:an ett obligatoriskt moment som man måste genomföra innan man kan göra teoriprovet och uppkörningen för behörighet B. Syftet med kursen är att du ska få lära dig hantera bilen på bästa sätt under riskfyllda och farliga situationer. Risk 2:an ska genomföras när du kan köra väl och oftast görs den strax innan det är dags för uppkörning. När du och din körlärare anser att du är redo för halkkörningen bokas Risk 2:an in.

 

Förberedelser inför halkkörningen

 

Många känner sig ofta nervösa och lite oroliga inför halkkörningen. Men du behöver inte känna dig orolig, halkkörningen är helt säker och många elever tycker efter halkkörningen att det var ett jätteroligt moment att få genomföra. Beroende på vart du bor kan du få använda körskolans bil eller i de flesta fall finns det bilar som är speciellt utrustade för just halkkörningen. 

Det går att köra både manuell och automatväxlade bilar på halkkörningen. Vill man köra automatväxlad bil brukar man få anmäla det innan kursen startar. Till Risk 2:an behöver du ta med dig giltigt ID-kort eller pass. Betalningen kan ske före eller på plats och kostar vanligen runt 2000 kr. Annars krävs inga andra förberedelser eller speciella förkunskaper inför halkkörningen. Bästa sättet att förbereda sig är att övningsköra mycket så man känner sig bekväm bakom ratten och har förståelse för olika vägunderlag samt hur bilen fungerar. 

 

Dessa moment ingår i Risk 2:an

 

Alla Risk 2 kurser har olika rutiner men generellt ingår detta i en kurs. Först har man en introduktion tillsammans där man kontrollerar ID och går igenom syftet och målet med kursen. Man får även blåsa och göra ett alkotest. Sedan går man igenom de olika övningar som man kommer att genomföra på halkbanan samt hur bilarnas tekniska system fungerar. Man får ytterligare tips inför övningarna och vilka hastighetsbestämmelser som gäller.

Väl ute på halkbanan får man instruktioner genom walkie-talkies för de olika övningar man ska genomföra. Man kan köra ensam eller i par i en bil under halkkörningen. Övningarna man får genomföra är bromsövningar på torrt och halt  underlag (asfalt), köra i kurva i olika hastigheter på halt underlag samt väja för hinder (undanmanövern). Efter halkbanan samlas man igen och för en diskussion om dagens övningar och det man har lärt sig och reflekterar över de risker som finns med att köra på halt underlag. Man går också igenom bilens inre och yttre säkerhet som airbag, bilbälte och däck. 

 

Så blir du godkänd på Risk 2:an

 

För att bli godkänd på Risk 2:an finns inga speciella krav. Det viktigaste är att man följer de instruktioner som ges av läraren under övningarna. Tänk på att ett av målen med kursen är att faktiskt tappa kontrollen över bilen och känna konsekvenserna för att få förståelse för de risker som finns med halt underlag och för att du ska lära dig att på bästa sätt få stopp på bilen.

Sammanfattning

Vi hoppas att denna information har varit till hjälp för dig. Vi på Your Driving Academy har samarbete med stockholmcitytrafikskola gällande handledarkursen, Risk 1 och Risk 2 där kurserna ges av professionella lärare med lång erfarenhet och bred kunskap. Vid Risk 2:an anordnas även upphämtning med buss fram och tillbaka till halkkörningen. Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer eller har några andra funderingar kring att ta körkort! 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *